att sälja häst

det ämnet kommer ju upp lite varstans på bloggar så tänkte nu är det min tur att få ett finger i spelet!

och nu ska jag vara ärlig,
jag har aldrig varit med om att provrida och köpa häst till mig själv!

provridit det har jag gjort fast åt andra!

men till ämnet,
jag läste för ett tag sedan då någon skrev att man ska sälja sin häst efter 2 år, då man inte utvecklas mer,
och vid den punkten är jag helt tvärtom!

och jag är nästan ett levande bevis på det,
jag har ridit barney sedan jag var 8 år alltså har jag iår ridit honom i 8 år, nu utvecklas vi kanske inte på samma sätt längre men 2010 sluade jag rida honom och träna för att visa kunskaper på tävling, då hade jag ridit honom i 6 år, och vi var långt ifrån färdig utvecklade tillsammans, hade jag varit lite mindre och lite yngre hade vi kunnat gå längre! 

visst anser jag kanske att om man har en läromästare som man ska lära sig på kanske hästen har lärt klart sin ryttare efter två år, men man kan fortfarande utvecklas genom nya upplevelser, hästen är trots allt en egen individ som faktiskt kan komma på nya saker, och hyss att göra!

barney kommer alltid på nya saker att göra, nästan varje dag, är det inte att smita undan i dressyren är det att vända hem på en ridtur.

hade man gått efter en 2 års regel hade det betytt att jag hade varit tvungen att sälja hot shot iår, och vi är inte färdiga tillsammans på långa vägar, vi har massor med nya saker att upptäcka och lära om varandra och utvecklas som häst och ryttare, och som ekipage!

nej både hästen, ryttaren och ekipaget utvecklas hela tiden, varje dag
utvecklas man inte med t.ex att hoppa högre eller gå en svårare dressyr övning, så kan man trots allt utveckla samspelet mellan häst och ryttare!

+ känner man att man inte utvecklas mer, kanske det är dags att testa att träna för en annan tränare med andra synpunkter och andra övningar och andra sätt att lära ut och ett annat sätt att se på saken ?!


och vad bekommer min lilla plutt, så kommer han aldrig att lämna gården,
han kommer aldrig säljas alltså! ♥




Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback